Într-o lume a vitezei, companiile care nu se adaptează rapid riscă să rămână în urmă. Dar ce înseamnă digitalizarea pentru o afacere și cum poate aceasta să îți transforme modul de lucru?
În 2021, Comisia Europeană publica un raport care urmărea progresele statelor membre în domeniul digital prin calculul Indicelui economiei și societății digitale (DESI). În clasamentul celor 27 de țări, România ocupa poziția 27. Printre factorii luați în considerare în determinarea evoluției digitale a statelor se număra și integrarea tehnologiei digitale în activitățile firmelor. Astfel, doar 33% dintre IMM-urile din țara noastră aveau cel puțin un nivel de bază de integrare digitală, în timp ce media europeană atingea un procent de 60%.
În același timp, în 2022, Ciel România lansa un studiu care arăta că 25% dintre antreprenorii din România considerau digitalizarea că fiind cheia succesului în business. 33% dintre aceștia, procent identic cu cel al afacerilor mici și mijlocii care dețin o minimă digitalizare, afirmau că avantajul principal al deținerii unei firme în țara noastră este digitalizarea accesibilă. Mai mult, peste jumătate dintre antreprenori vedeau digitalizarea ca o necesitate încă de la începutul afacerii.
Aceste două rapoarte nu sunt singurele care arată o discrepanță între modul în care proprietarii văd importanța digitalizării și aplicarea propriu-zisă a instrumentelor sale. Dar, ca în alte instanțe, este întotdeauna mai ușor să zici decât să faci. În acest articol, vom urmări să determinăm principalele argumente pentru care merită să faci, altfel spus principalele beneficii ale digitalizării în cadrul unei companii, cu accent pe creșterea productivității sale.
În conformitate cu un studiu publicat de Banca Centrală Europeană în anul 2024, care analiza multiple rapoarte în legătură cu efectele digitalizării, arăta că o creștere de 1% a tehnologiilor digitale duce la o creștere de 0,01% a productivității multifactoriale în termen de maxim 5 ani. În mod similar, o suplimentare de 1% a investiției în tehnologiile digitale este asociată cu o accelerare în creșterea productivității multifactoriale a firmelor de 0.02%.
Deși la o primă vedere aceste cifre par scăzute, considerarea lor în context arată că impactul lor este în realitate mult mai semnificativ. Astfel, transformarea digitală în cadrul unei companii crește semnificativ procentul general de digitalizare. Mai mult, digitalizarea constituie un proces continuu, care duce la o îmbunătățire constantă a productivității. În final, modul în care angajații unei companii utilizează noile tehnologii poate genera o creștere procentuală mai mare.
Pe lângă acest studiu, pot fi identificate numeroase altele care arată o legătură directă între digitalizare și productivitate. Care sunt însă cauzele concrete ale acestei corelații? Altfel spus, care sunt beneficiile generale ale digitalizării care duc și spre o creștere a productivității unei companii?
- Scăderea costurilor. Cât timp pierd echipele tale cu procese repetitive care ar putea fi automatizate? Beneficiul imediat și de impact major al digitalizării este optimizarea și scăderea costurilor resurselor alocate. Business-urile reușesc să îți utilizeze resursele eficient, iar automatizarea duce la eliminare repetitivității și duplicării activităților de zi cu zi. Mai mult, datorită monitorizării constante a proceselor, probabilitatea erorilor este redusă considerabil.
- Fluidizarea proceselor. Fiecare antreprenor urmărește identificarea metodelor inovatoare de îmbunătățire a eficienței afacerii lui. Fluidizarea proceselor prin transformarea digitală poate fi răspunsul la acest obiectiv. Spre exemplu, în gestiunea lanțului de aprovizionare, ea permite urmărirea în timp real a inventarului, automatizarea proceselor de reaprovizionare și garantarea livrărilor fără necesitatea implicării resurselor umane.
- Îmbunătățirea colectării și interpretării datelor. Digitalizarea ușurează colectarea, organizarea și interpretarea datelor, esențiale pentru planificarea direcțiilor de business. Deciziile luate pe baza acestor informații devin astfel predictive, nu doar reactive. În afara lor, firmele pot să rateze oportunități majore, având o înțelegere mai redusă a pieței, interesului pentru un produs sau serviciu, precum și asupra nivelului de motivație a personalului.
- Creșterea transparenței. Transparența proceselor de business este esențială pentru succesul pe termen lung. Monitorizarea digitală a acestora crește posibilitatea identificării în timp util a erorilor și oportunităților. Mai mult, ea afectează indirect și relația cu clienții, crescând nivelul lor de încredere și colaborare.
- Asigurarea continuității. Un alt beneficiu major al digitalizării este asigurarea desfășurării fiecărei activități pe un flux similar, ceea ce duce la rezultate predictibile și constante. Spre exemplu, digitalizarea și automatizarea procesului de comunicare cu clienții asigură oferirea unui suport de calitate pentru fiecare dintre aceștia, în orice situație.
Acestea sunt doar câteva dintre avantajele digitalizării companiei tale. Impactul lor poate să difere în funcție de mai mulți factori, cum ar fi tipologia de tehnologii implementate, mecanismele de adoptare și continuitatea investiției în acestea. Efectul digitalizării este însă constant: creșterea productivității. Contactează-ne pentru a afla cum poți atinge acest obiectiv și care sunt acțiunile care pot duce la dezvoltarea companiei tale.